4 geniale og konkrete tips til å nå dine bedriftsmål!
Å drive en bedrift som terapeut eller coach er tidkrevende, spesielt om du starter som gründer. Du har sikkert hørt at «alle veier fører til Rom», men du vil selvfølgelig ta den ruten som har minst omveier og tar kortest tid. Om du ser for deg at «Rom» representerer et sted der du har nådd mange av dine mål for din coaching- eller terapeutbedrift, så skal jeg i dag gi deg hjelpemidlene slik at du kan ta den korteste og raskeste ruten dit.

Her kommer 4 konkrete punkter for å nå målene i din terapeut- eller coachingbedrift:
1. Definer og spesifiser målene dine
Først av alt har du nødt til å definere målene dine. Det er essensielt at du skriver dem ned på en liste, slik at du fysisk ser dem foran deg på et papir. Du har store og overordnede mål, og du har små dagligdagse mål. 

Jeg har ca 4 store hovedmål for hele året. Deretter setter jeg dem inn i kvartalsmessige prosjektmål. 

Det vil si, at jeg ofte har 1-2 stort prosjektmål for kvartalet, og så lager jeg undermål med oppgaver som støtter hovedmålet mitt. 

Eksempler på hovedmål kan være:

Jeg ønsker å få 4000 nye fremtidige Coacher på epostlisten min

Det er et stort mål, og derfor må jeg bryte det ned i prosjekbasert mål med en tidsfrist. 
Et prosjektbasert mål kan være: 
  •  Lage en gratis giveaway (gulrot) for å få 1000 nye på epostlisten min i løpet av 12 uker
Som du ser her, så er jeg meget spesifikk i hva jeg ønsker å oppnå. 
Dette er et mål som ikke er gjort på en uke eller to, og derfor må jeg planlegge for å nå et slikt hovedmål for et kvartal. 

Et lite tips: Planlegg hvor lang tid du tenker at det skal ta... og så ganger du det med 3 :)

Deretter lager jeg oppgavebaserte mål. 
Det vil si at jeg bryter ned hovedmålet mitt i undermål slik at jeg vet hvilke oppgaver jeg må gjøre for å nå hovedmålet mitt, og jeg setter en deadline (super viktig!!). Så da er vi over til neste punkt. 

2. Lag også mindre – men engasjerende – mål
Deretter er det smart å dele opp hovedmålene til prosjektbaserte delmål. 
Slik sørger jeg for at jeg faktisk får gjort hovedmålet mitt, og jeg planlegger hva jeg skal gjøre hver uke for at jeg når fristen min. 

Når du har satt deg opp og definert noen prosjektmål å jobbe rundt, vil det være mye lettere å visualisere at du oppnår disse målene. Målene dine blir på en måte virkelige idet du nedtegner dem, de går fra å kun være abstrakte ideer i hodet ditt til fysiske setninger i et dokument eller på et papir.

F.eks: Du ønsker å ha 4000 nye eposter på lista di, og da må du finne ut hvordan du skal gjøre det, og lage tidsfrister for når det skal være nådd. Om du ikke har tidsfrister, så vil du ikke ha noen måleparameter for om du gjør det bra i prosjektet ditt eller ikke. 

Da bør du bryte ned målet i små delmål som gjør at du får en naturlig fremdrift som gjør at du faktisk når målet ditt med å få 4000 nye eposter på 1 år. 

Jeg bruker å finne ut hvor lenge det er til målet mitt. Deretter bryter jeg det ned slik at jeg lager mål for år, måneder, uker, dager og timer. Og så får jeg det inn i kalenderen min slik at jeg vet hva jeg skal gjøre hver eneste dag fremover for å nå målet mitt som er om f.eks. 1 år.

Mål skal engasjere. Både de større målene i punktet over, og mindre delmål. Ta for deg de store målene dine, og bryt dem ned til delmål. Et begeistrende mål er et motiverende mål. Veien mot et mål er ikke alltid er en dans på roser, men selve måloppnåelsen skal du bli hoppende glad og engasjert for. En smart ting å gjøre for at det hele ikke skal bli så overveldende, er å dele opp store mål i mindre, kortsiktige mål.

Da kan de neste 8 ukene se slik ut: 
  • Uke 1: Definere og justere Superkunden min
  •  Uke 2: Lage giveawayen basert på Superkunden og hennes største utfordring (som giveawayen skal løse)
  • Uke 3: Lage landingsside til giveawayen
  • Uke 4: Lage epostene som skal ut etter at de har satt seg på listen
  •  Uke 5: Lage annonse til giveawayen
  •  Uke 6: Få annonsen ut på Facebook
  •  Uke 7: Måle, og se hvor mange som kommer på listen min
  •  Uke 8 - 12: Gjøre endringer og målinger slik at jeg kan justerer det som ikke fungerer
En av de tingene jeg gjør hver eneste dag, er å spørre meg selv:

Hvilke 3 ting må jeg gjør i dag for at jeg skal nå målet mitt i morgen? Når jeg sier i morgen, så betyr det ikke akkurat i morgen, men metaforisk for de målene jeg har satt meg i nærmeste fremtid. Spesielt fokuserer jeg på hva som er det ENE del-målet jeg må sette meg i dag, som får meg videre mot hovedmålet mitt i jobben min.
Og det er årsaken til at jeg har et "Mål for dagen - skjema" som jeg jobber etter hver eneste dag slik at jeg VET at jeg får "shit done"!
3. Sett det inn i kalenderen din!
Sett målene og delmålene inn i en plan. Dette er et superviktig punkt, og skipper du dette, så vil du garantert ikke nå målene dine. 

Dette er bare SÅ viktig. 

Kalender = ting blir gjort!

Pass på å benytte deg av en kalender som du vet du kommer til å bruke. Her er ingenting mer riktig enn noe annet. Du kan bruke kalender på mobilen din, en almanakk, en notatblokk, en egen nettside, en dagbok, post-it-lapper, hva enn som passer best for deg. Kalender kan faktisk være veldig gøy, du kan lage fargekoder for de ulike målene dine, tegne i kalenderen, klippe ut og lime inn bilder fra magasiner, designe noe i photoshop, eller andre ting som motiverer deg til å fortsette å jobbe mot målene dine. Gjør det enkelt for deg selv å holde oversikt.

Forskjellen på de som lykkes og de som ikke lykkes i livet er ikke de store tingene. De som lykkes har opparbeidet seg gode rutiner som de følger hver dag. Det er de små tingene som utgjør den store helheten. Om du skal skrive en tekst for å få kunder interessert i virksomheten din, så starter du alltid med å skrive det første ordet. Du må ta bokstav for bokstav, og til slutt har du klart et helt blogginnlegg! Det samme gjelder i forhold til mål. Delmål for delmål, og til slutt når du ditt hovedmål.
4. Kutt ut det som ikke får det mot målet ditt og spar tid
Det ligger enormt mye arbeid bak å bygge opp en egen bedrift, det vet både du og jeg alt om. Så la oss snu litt om på ting, og finne ut om det er noe du kan ta vekk i arbeidsdagen din for å spare tid. Ikke alle mål trenger å kreve masse ekstra tid og innsats, noen mål kan faktisk basere seg på å redusere tid og innsats. Hvor masse tid bruker du for eksempe på å lese og svare på mail? Eposten kan være en tidstyv, og det samme gjelder for sosiale medier. Går man inn på mail eller Facebook et par ganger i timen, så forvinner raskt et kvaret her og et kvarter der. I løpet av en måned blir dette til sammen ganske mange timer du heller burde brukt på fokusert arbeid, så her er noen tips:
  •  Sett av TIDSBEGRENSET tid til å svare på mail, være på sosiale media eller andre ting som sjeler din tid. Personlig svarer jeg på mail på slutten av dagen fordi det krever mindre av meg enn når jeg må produsere gode ting til mine kunder (som jeg alltid gjør på morgenen når jeg er på mitt beste)
  • Finn minst 1 feil: Finn minst 1 ting som distraherer deg i jobben din, og KUTT det ut. Energien og effektiviteten din er dyrebar, og burde heller brukes målrettet til arbeidet ditt.
  • Gå i hi: Slå av ALLE forstyrrelser når du jobber. På din data, så vil jeg tro at det «plinger» inn meldinger fra Facebook, mail, tekstmeldinger, dropbox etc. Mitt aller beste tips er: Slå av alle «plinger» og gå inn til mailen din når du bestemmer det for å gå inn på mailen. Og ikke minst - sett mobilen din på stille, og snu den slik at du ikke ser om det kommer inn meldinger til deg eller om den ringer. 


Jeg håper at dette ga deg et lite kick, og motiverte deg til å skrive ned mål og å lage tidsplaner.

Hva opplever du er din utfordring nr. 1 når det kommer til å ikke nå målene dine? 

Jeg blir såååå glad for å høre om dem i kommetarfeltet.

Stor klem fra Rachel.

PS: Vil du ha mitt "Mål for dagen-skjema"?
Dette skjemaet laget jeg på slutten av 2015, og det var en av hovedårsakene til at jeg klarte å øke omsetningen min med hele 96% i 2016

FB Comments Will Be Here (placeholder)
Del denne på Sosiale Media: