F.eks: Du ønsker å ha 4000 nye eposter på lista di, og da må du finne ut hvordan du skal gjøre det, og lage tidsfrister for når det skal være nådd. Om du ikke har tidsfrister, så vil du ikke ha noen måleparameter for om du gjør det bra i prosjektet ditt eller ikke.
Da bør du bryte ned målet i små delmål som gjør at du får en naturlig fremdrift som gjør at du faktisk når målet ditt med å få 4000 nye eposter på 1 år.
Jeg bruker å finne ut hvor lenge det er til målet mitt. Deretter bryter jeg det ned slik at jeg lager mål for år, måneder, uker, dager og timer. Og så får jeg det inn i kalenderen min slik at jeg vet hva jeg skal gjøre hver eneste dag fremover for å nå målet mitt som er om f.eks. 1 år.
Mål skal engasjere. Både de større målene i punktet over, og mindre delmål. Ta for deg de store målene dine, og bryt dem ned til delmål. Et begeistrende mål er et motiverende mål. Veien mot et mål er ikke alltid er en dans på roser, men selve måloppnåelsen skal du bli hoppende glad og engasjert for. En smart ting å gjøre for at det hele ikke skal bli så overveldende, er å dele opp store mål i mindre, kortsiktige mål.
Da kan de neste 8 ukene se slik ut: